Sahabat Lama

Saya teringat perbualan saya melalui telefon dengan seorang sahabat lama semasa sekolah menengah di Johor Bahru dulu. Beliau sekarang ialah seorang guru mata pelajaran sains dan matematik di Kuala Terengganu. Memang sesuai, kerana sahabat saya ini memang hebat dalam 2 matapelajaran itu sejak dari dalam kandungan ibunya lagi.

Perbualan kami sering kepada zaman kegemilangan persekolahan kami dulu. Dia sangat seronok mendengar saya bercerita tentang kerjaya saya sekarang. Semasa di sekolah dulu dia mesti menjadi salah seorang yang berkumpul di meja saya apabila saya melukis. Memerhati setiap stroke yang saya carik pada kertas. Kadang-kadang walaupun lukisan itu bagi saya sangat buruk, tetapi tidak pada dia. “Fuhh… cantik gila. Bagi aku lukisan ni.” Saya pernah memberi dia sebuah lukisan yang telah siap dibingkai. Lukisan sebuah chalet dengan pokok bunga di hadapan anjungnya. Tapi saya belum rasa nak tanya dia tentang lukisan tu.

“Aku dah jarang melukis sekarang ni. Kerja aku lebih kepada grafik dan photo aje. Kalau nak tengok photo, boleh masuk website aku.” Saya cuba mempromote diri.

“Engkau main gitar lagi tak? Dulu pun kau suka main gitar.” Ingat betul dia pada cerita-cerita lama kami. Dia sangat teruja bila saya mengatakan saya masih lagi suka dengan gitar. Cuma tahap permainan gitar saya masih sama macam masa sekolah dulu. Sekadar mengisi masa dan menggantikan rokok sewaktu fikiran saya rungsing atau sewaktu kekurangan idea atau sewaktu tertekan dengan kerja.

“Waahhh… kehidupan kau penuh dengan art la.” Bangga juga bila kawan-kawan lama hargai apa yang saya buat sekarang. Lebih-lebih lagi dialog yang ini. “Bagus apa yang engkau buat sekarang ni. Buat buku untuk orang melayu dan anak-anak melayu. Walaupun hanya design kulit buku, hasil kerja engkaulah yang orang lihat dulu sebelum isi buku tu.”

Moral: Jangan hisap rokok.

Oleh: Hisham Salmin

3 Responses to “Sahabat Lama”


  1. 1 alifstyle May 24, 2008 at 11:27 am

    maya iris tu kawan kau ke?

  2. 2 ptsgraphic May 26, 2008 at 9:53 pm

    Maya Iris? Kitaorang tak kenal dia. Dia pun tak kenal kitaorang.

  3. 3 ptsgraphic June 2, 2008 at 4:00 am

    Artikel ni sham yang tulis.. Hmm.. kawan lama ke awek lama sham?. hahaha…


Leave a Reply

